Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020

ΠΑΡΟΥΣΙΑ…ΑΠΟΥΣΙΑ…ΧΑΘΗΚΕ Η ΟΥΣΙΑ… ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ


Παρακολουθώντας τα δημοτικά συμβούλια από το 2007 έχω να πω πώς το φαινόμενο των απόντων  στα δημοτικά συμβούλια από το 2015 και μετά γίνεται όλο και πιο έντονο.

Ιστορικά

Την περίοδο 2007-2010 επι δημαρχίας Παναγιώτη (Τάκη) Κουκούλη ο μοναδικός σύμβουλος που απείχε για μεγάλο διάστημα ήταν ο αείμνηστος Ιωάννης Μπήτρος ευρέως γνωστός ως  (Γιάνναρος) . Η απουσία του οφειλόταν σε κάποιο πρόβλημα υγείας που αντιμετώπιζε. Παρά τις πιέσεις που δεχόταν ο τότε πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου κύριος Γεώργιος Τσατήρης από τον εκλιπόντα  Νεκτάριο Κορναράκη να εφαρμόσει τον νόμο , προς τιμήν του, δεν ενέδωσε και δεν προχώρησε στις προβλεπόμενες από τον νόμο διαδικασίες αντικατάστασης ως όφειλε.Το ίδιο θα έπραττα ως πρόεδρος. Ο Γιάνναρος ήταν ένας ενεργός δημοτικός σύμβουλος που κοίταζε πάντοτε το καλό των δημοτών  ,των αδύναμων και  των επιχειρηματιών . Άλλωστε ο λόγος απουσίας του ήταν η ασθένεια του λόγος σοβαρός για να απουσιάσει κάποιος και όχι τίποτε άλλο λιγότερο σοβαρό . Όσο μπορούσε τίμησε τον όρκο του ως δημοτικός σύμβουλος.

Την περίοδο 2011-2014 επι δημαρχίας Θεοδόση(Σάκη) Σακκιώτη δεν υπήρχε τόσο έντονο το φαινόμενο των πολλών τουριστών δημοτικών συμβούλων. Από τότε, όμως,  εμφανίστηκαν τα σημάδια αποχής από τα δημοτικά συμβούλια από συμβούλους που πλέον ανήκουν στην κατηγορία του «τουρίστα δημοτικού συμβούλου».

Το 2014-2019 επί δημαρχίας Δημητρίου Μούρτζη  το φαινόμενο των τουριστών δημοτικών συμβούλων άρχισε να γίνεται πιο έντονο . Υπήρχαν δημοτικοί σύμβουλοι που απείχαν επι μακρόν. Στο διάστημα αυτό είχα την τύχη να διατελέσω Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου  (τρία χρόνια) .  Ο μοναδικός σύμβουλος που παραιτήθηκε διότι δεν μπορούσε να ήταν συνεπής στις υποχρεώσεις του, «στο νησί που αγαπάω» όπως είχε δηλώσει, ήταν ο Παναγιώτης Γρηγορόπουλος.

Τι έπραξα για αυτό το φαινόμενο ; 

Έστειλα έγγραφα για τις απουσίες στα δημοτικά συμβούλια τρείς φορές στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής ως όφειλα. Το τελευταίο έγγραφο ήταν με ημερομηνία 29/09/2017 και κατατέθηκε στην Αποκεντρωμένη στις 5/10/2020.  Εκτός από αυτό το έγγραφο κατέθεσα και ένα άλλο σχετικά με τους δημοτικούς συμβούλους που όφειλαν χρήματα στον δήμο . Παρά τις προφορικές εκκλήσεις μου για να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους δεν το έπραξαν . Για την ιστορία ήταν τρεις αιρετοί (δύο αντιδήμαρχοι και ένας πρόεδρος δημοτικής κοινότητας). Έπρεπε να είχαν εκπέσει του αξιώματος τους . Τα ποσά που όφειλαν ήταν πολύ παραπάνω από αυτό που προβλέπει ο νόμος. Κάποιοι από αυτούς συνεχίζουν και σήμερα να διοικούν τον δήμο.  Από την μεριά μου έπραξα το καθήκον μου ως Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου σε ότι αφορά τους απόντες  , όχι γιατί δεχόμουν κριτική από τους κυρίους Πτερούδη Νικόλαο, Λεούση Νεκτάριο  που ήταν μέλη της αντιπολίτευσης και τον κύριο Ιωάννη Ζορμπά που ήταν μέλος της διοίκησης Μούρτζη και συνοδοιπόρος αλλά γιατί ήταν καθήκον μου. όσο  και με αυτούς που όφειλαν χρήματα στον δήμο. Δεν γίνεται να κόβουμε το νερό σε αυτούς που χρωστάνε, να δεσμεύουμε λογαριασμούς και από την άλλη να χρωστάνε οι δημοτικοί σύμβουλοι και να μην εφαρμόζεται   ο νόμος επειδή κατέχουν αξιώματα . Όλοι είμαστε ίσοι απέναντι στον νόμο (άρθρο 4 του Συντάγματος).

Οι ενέργειες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής

Η Αποκεντρωμένη διοίκηση ζήτησε έγγραφες εξηγήσεις . Οι εξηγήσεις που δόθηκαν ήταν από αστείες έως γελοίες (τις έχω στην διάθεση μου για οποίον αμφισβητεί τα γραφόμενα μου) μόνος ένας είχε το θάρρος να αναλάβει την ευθύνη του και του το αναγνωρίζω (παρότι οι σχέσεις μας δεν είναι καλές) δεν τιμωρήθηκαν δεν μπήκαν καν σε αργία όπως ορίζει ο νόμος.

Σε ότι  δε αφορά τους δημοτικούς συμβούλους που όφειλαν χρήματα και έπρεπε να εκπέσουν του αξιώματος τους η αποκεντρωμένη δήλωσε αναρμόδια . Μήπως έπρεπε να τα αποστείλει στις αρμόδιες υπηρεσίες; Γι’ αυτό το γεγονός ενημερώθηκα λίγους μήνες πριν τελειώσει η θητεία μου. Έτσι δεν είχε νόημα να ασχοληθώ. Όμως στο σημείο αυτό έχει  ευθύνη ο δήμαρχος . Έπρεπε να τους είχε καθαιρέσει από αιρετούς . Τελικά τον καθαίρεσαν αυτοί από δήμαρχο. Διδακτική Ιστορία θα έλεγαν κάποιοι.

Ένα άλλο φαινόμενο, εκτός από αυτό του τουρίστα δημοτικού συμβούλου, που υπήρξε καθόλη την διάρκεια της δημαρχίας Δ. Μούρτζη ήταν η αποχή δημοτικών συμβούλων της δημοτικής αρχής από θέματα που είτε δεν ήθελαν να υπάρχουν στην ημερήσια διάταξη είτε διαφωνούσαν με την εισήγηση . Αποτέλεσμα ήταν να απέχουν . Αρκετές δε φορές τα μέλη της αντιπολίτευσης ή ήταν περισσότερα από τα μέλη της διοίκησης ή ήταν ικανός ο αριθμός του για την απαρτία. Τότε η δημοτική αρχή είχε 16 δικούς της συμβούλους .Μετά από την διαγραφή μου είχε 15 δημοτικούς συμβούλους . Για την απαρτία χρειαζότανε 14 συμβούλους. Και στις δύο περιπτώσεις ποτέ δε έκανε απαρτία η δημοτική αρχή με τους συμβούλους της πάντα με μέλη της αντιπολίτευσης ούτε καν στην διαγραφή μου όπου έπρεπε να υπάρχουν οι 15 σύμβουλοι χρειάστηκαν μέλος από την αντιπολίτευση για να κάνουν απαρτία (ήταν 13 και μαζί με το μέλος της αντιπολίτευσης, το οποίο είχε να εμφανιστεί 9 μήνες στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, έγιναν 14 ).

Στην τωρινή περίοδο της επι δημαρχίας Ιωάννη Ζορμπά το φαινόμενο της αποχής από τα δημοτικά συμβούλια συνεχίζεται . Στους 16 μήνες έχουμε αρκετούς δημοτικούς συμβούλους που απέχουν . Το φαινόμενο γίνεται  αυξητικό . Ορισμένοι δημοτικοί της αντιπολίτευσης θεωρούν τον εαυτό τους γλάστρα μιάς και ο νόμος περί κυβερνησιμότητας των δήμων που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη άλλαξε τελείως το νόημα του Κλεισθένη πήγε στράφι η συνεργασία των δημοτικών παρατάξεων . Τώρα ΜΟΝΟ με τους ψήφους των ολίγων εγκρίνεται ένα θέμα . Η δημοτική αρχή έχει επτά συμβούλους (7) και η αντιπολίτευση είκοσι (20) το θέμα μπορεί να περάσει μόνο με 7 ΝΑΙ και ας είναι 20 τα ΟΧΙ. Αυτό είχε και έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη συνεργασίας της διοίκησης με την αντιπολίτευση και εμφάνιση του φαινομένου της αλαζονείας.  Μπορεί η δημοτική αρχή να έχει κερδίσει το στοίχημα της καθημερινότητας αλλά το στοίχημα της σύνθεσης , της συναίνεσης και της συνεργασίας το έχει χάσει μέχρι στιγμής. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να πάμε σε 4η πρόσκληση δημοτικού συμβουλίου  , ένα πρωτόγνωρο αρνητικό ρεκόρ σε πανελλαδικό επίπεδο . Σε αυτό φέρει ευθύνη όχι μόνο ο δήμαρχος αλλά και ο Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου .

Ο Πρόεδρος του ΔΣ.

Ο Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου είναι πρόεδρος όλων των δημοτικών παρατάξεων είναι αυτός που προσπαθεί να γεφυρώσει το χάσμα απόψεων μεταξύ των δημοτικών παρατάξεων και όχι ο εντολοδόχος της δημοτικής αρχής. Τον λόγο στο δημοτικό συμβούλιο τον δίνει ο Πρόεδρος και όχι ο δήμαρχος . Στα δημοτικά συμβούλια ο απόλυτος άρχοντας των συνεδριάσεων είναι ο πρόεδρος και όχι ο δήμαρχος.  Προσωπικά δεν χρειάστηκα ούτε επιγονατίδες για το γόνατο ούτε γυάλιζα το αριστερό μου παπούτσι μετά τα δημοτικά συμβούλια . Κατηγορήθηκα ότι έδινα περισσότερο χρόνο ομιλίας στην αντιπολίτευση . Έδινα χρόνο σε όποιον σύμβουλο ήθελε να καταθέσει την γνώμη του στο δημοτικό συμβούλιο για να γίνει το γεφύρωμα όχι σε αυτόν που ήθελε να γίνει χαλίφης στην θέση του χαλίφη.

Η θέση του προέδρου είναι δυσάρεστη όταν δεν γίνονται τα δημοτικά συμβούλια . Πρέπει μετά να επανασχεδιάσει τα θέματα της ημερήσιας διάταξης. Θέλει γερό στομάχι , είναι ψυχοφθόρο. Θυμάμαι το Πάσχα του 2017 ακόμα που δεν έγινε απαρτία και καιγόμαστε να στείλουμε την έγκριση για την δημιουργία του κέντρου δια Βίου Μάθησης. Έβγαλα πρόσκληση την επόμενη με αυτό ως μοναδικό θέμα. Τελικά προλάβαμε τις προθεσμίες με πολύ τρέξιμο.

Ο «ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ»

Το φαινόμενο του «τουρίστα δημοτικού συμβούλου» πρέπει να σταματήσει. Όσοι δεν μπορούν να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις τους να παραιτούνται . Αυτοί που ήθελαν  να δείξουν την δύναμη τους και το πόσους ελέγχουν την έδειξαν. Οι βουλευτές που κοιτάνε τα ψηφαλάκια είδαν το αποτέλεσμα. Τώρα είναι καιρός να πάνε στα σπίτια τους και να ασχοληθούν με την δουλειά τους . Αυτή θα είναι η μεγαλύτερη προσφορά τους στην Αίγινα. Την θέση αυτών πρέπει να πάρουν αυτοί που πραγματικά  θέλουν να προσφέρουν , όσοι έχουν όρεξη για δουλειά .

Επίλογος

Η δε διοίκηση του δήμου καλό θα ήταν  να ρίξει τους τόνους και να συνεργαστεί. Ο δε πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου έπρεπε να φέρει ως δεύτερη πρόταση την εισήγηση της αντιπολίτευσης για το Τεχνικό πρόγραμμα ώστε να μην δημιουργηθεί το φαινόμενο της αποχής των τριών αποτυχημένων συνεδριάσεων . Το στυλ είτε θέτε είτε δεν θέτε θα το περάσουμε  ανοίγει τον Ασκό του Αιόλου . Πρέπει να προσέχει ο πρόεδρος επειδή είναι πολλαπλός εκτεθειμένος . Μια παροιμία λέει : «το γινάτι βγάζει μάτι». Και κάτι σημαντικό πρέπει να καταλάβουμε την έννοια του ρόλου του Προέδρου . Ο Πρόεδρος είναι ο άρχων του δημοτικού συμβουλίου , είναι ο άμεσος συνεργάτης του δημάρχου όμως  δεν πρέπει να καπελώνεται από τον δήμαρχο ειδικά κατά την διάρκεια των δημοτικών συμβουλίων.

Η ουσία είναι να τιμάς τον όρκο που δίνεις, να πράττεις το καθήκον σου και να προσφέρεις πραγματικά στο νησί που αγαπάς . Η συμμετοχή στις εκλογές δεν σταματά μόνο με την εκλογή υπάρχει και συνέχεια…

ΔΙΑΤΕΛΕΣΑΝΤΕΣ ΠΡΟΕΔΡΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ ΔΗΜΟΥ ΑΙΓΙΝΑΣ

  • 2007-2008 ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΟΥΝΤΟΣ
  • 2009-2010 ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΣΑΤΗΡΗΣ
  • 2011-2012 ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΙΤΗΣ
  • 2013-2014(εως 31/08/2014) ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ
  • 2014-2017 (έως 25/10/2017) ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
  • 2017 (από 26/10/2017) - μέχρι σήμερα ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΘΕΡΙΑΝΟΣ

 ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ

άρθρο 68 παρ 3 εδ. β του νόμου 3852/2010 

«αν ένας σύμβουλος απουσιάζει αδικαιολόγητα από τρεις (3) συνεχείς συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου ή δεν εκτελεί τις υποχρεώσεις του για διάστημα που υπερβαίνει τους τρεις (3) συνεχείς μήνες μέσα στο έτος, χωρίς την άδεια του Συμβουλίου, μπορεί να τεθεί σε αργία κατά τις διατάξεις του άρθρου 234 του Ν.3852/2010 και σε περίπτωση υποτροπής να κηρυχθεί έκπτωτος».

Ασυμβίβαστο εξαιτίας οφειλών   άρθρο 15 του ν. 3852/2010

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020

Ο κόσμος μετά τον κορωνοϊό: Πώς θα είναι σπίτια, δουλειά – Οι 7 προβλέψεις Bill Gates


Τι αλλαγές θα φέρει στην ζωή μας η μετά την COVID – 19 αναμφισβήτητα θα   προκληθούν  αλλαγές στις ζωές μας, από την απλή καθημερινότητα μας για να φτάσουμε στις αλλαγές στην  οικονομία σε παγκόσμιο επίπεδο. Το ΚΚΕ καταγγέλλει στην Βουλή ότι υπήρξε οργασμός νομοσχεδίων τα οποία είναι εις βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων και των προσωπικών ελευθεριών, ο χρόνος θα το δείξει αν θα δικαιωθεί το ΚΚΕ. 

Πριν από  πέντε χρόνια, ο Μπιλ Γκέις είχε επί της ουσίας προβλέψει την πανδημία που σήμερα βιώνει η ανθρωπότητα. Έτσι, κάθε φορά που προβαίνει σε κάποια πρόβλεψη καλό θα ήταν να της δώσουμε σημασία, γι’ αυτό και το TyposThes εντόπισε τις τελευταίες του επτά προβλέψεις για τον κόσμο μετά το τέλος της πανδημίας.  

Ας δούμε, λοιπόν, τις επτά προβλέψεις στις οποίες προέβη ο ιδρυτής της Microsoft.

1.Η νέα νόρμα θα είναι οι απομακρυσμένες δραστηριότητες

Από τις συσκέψεις στη δουλειά μέχρι το ιατρικό ραντεβού η νέα νόρμα θα είναι οι «απομακρυσμένες δραστηριότητες. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Γκέιτς, «Ακριβώς όπως ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος έφερε τις γυναίκες στο εργατικό δυναμικό, κάτι που δεν άλλαξε ούτε μετά τον πόλεμο, έτσι και η πανδημία θα έχει τα ίδια αποτελέσματα σε κάποια πράγματα».

«Ποτέ δεν επιτρεπόταν να αναρωτηθούμε “Θα χρειαστεί να πάω εκεί με φυσική παρουσία”, ωστόσο αυτό θα αλλάξει ριζικά», τονίζει λέγοντας πως αυτό θα ισχύσει τόσο για την εργασία όσο και για άλλες δραστηριότητες.

«Ο τρόπος εκμάθησης, το ραντεβού στο γιατρό ακόμη και μία αγορά αυτοκινήτου θα αλλάξουν δραματικά», προβλέπει ο ίδιος.  

2. Καινοτομίες στο λογισμικό

Όχι μόνο η ιδέα της συνάντησης από απόσταση θα φαίνεται πιο φυσική, αλλά ο Γκέιτς προβλέπει επίσης ότι τα εργαλεία για να το κάνουμε σύντομα θα είναι πολύ καλύτερα από αυτά που έχουμε διαθέσιμα σήμερα. «Το λογισμικό ήταν κάπως αδέξιο όταν ξεκίνησε η πανδημία, αλλά πλέον χρησιμοποιείτε σε τόσο μεγάλο βαθμό που θα εκπλαγείτε πόσο γρήγορα θα υπάρξουν σημαντικές καινοτομίες στον τομέα αυτό», όπως προβλέπει.

3. Τέλος το 30% των ημερών στο γραφείο και το 50% των ταξιδιών

Οι δυνατότητες για απομακρυσμένες δραστηριότητες θα επηρεάσουν και την εργασία καθώς σύμφωνα με τον Μπιλ Γκέιτς θα «κοπούν» περισσότερες από το 30% των ημερών που πηγαίναμε στο γραφείο προ του κορωνοϊού. «Αυτό θα επηρεάσει και τις αποφάσεις των εταιρειών για το real estate και την επιλογή των γραφείων τους», αναφέρει ο Μπιλ Γκέιτς.  Ο ίδιος προβλέπει συνέχιση της τηλεργασίας και δουλειά γραφείου κυλιόμενα για τους εργαζόμενους.

Το ίδιο προβλέπει και για τα επαγγελματικά ταξίδια, αναφέροντας πως θα κοπούν περίπου στο 50%.

Άλλωστε, σημειώνεται πως κάποιες εταιρείες – όπως το Twitter – έχουν ήδη ανακοινώσει πως το εργατικό τους δυναμικό θα βρίσκεται μόνιμα σε τηλεργασία.

4. Σεισμός στο real – estate

Οι εργασιακές αλλαγές θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα για το real – estate με εταιρείες κολοσσούς να αποσύρονται από μεγάλα κτίρια, δομές και γραφεία, ωστόσο, αυτή δεν θα είναι η μόνη αλλαγή για τα ακίνητα.

Σύμφωνα με τον Μπιλ Γκέιτς, οι αλλαγές σε σχέση με την εργασία (λιγότερες ημέρες στο γραφείο, περισσότερες στο σπίτι) θα οδηγήσουν και σε αλλαγές στην αγορά και ενοικίαση κατοικιών καθώς το κέντρο θα γίνει «λιγότερο προτιμητέο».

«Στο κέντρο των πόλεων οι εργαζόμενοι – ακόμη και οι πιο καλοπληρωμένοι – ξοδεύουν τεράστια ποσά για σε ενοίκια. Όταν δεν θα χρειάζεται η καθημερινή τους παρουσία στο γραφείο, η κατοικία σε τόσο ακριβά διαμερίσματα θα γίνει λιγότερο ελκυστική και ένα μεγαλύτερο σπίτι έξω από το κέντρο θα γίνει προτιμητέο», αναφέρει και μάλιστα σημειώνει πως και η «λογική» των σπιτιών μπορεί να αλλάξει ώστε να γίνουν πιο λειτουργικά όσον αφορά την τηλεργασία.

5. Η νέα κοινωνικοποίηση εκτός χώρου εργασίας

Θετικές είναι οι προβλέψεις του Γκέιτς όσον αφορά την κοινωνικοποίηση, αναφέροντας πως όσο οι εργαζόμενοι θα μειώνουν τις ημέρες εργασίας στα γραφεία θα ανεβαίνει η διάθεση και ο χρόνος για κοινωνικοποίηση με την οικογένεια, τους φίλους και την ευρύτερη κοινότητα. Όπως αναφέρει «η επιθυμία για κοινωνικοποίηση με φίλους θα ανέβει δραστικά καθώς θα μειώνονται οι κοινωνικές επαφές για την δουλειά».

6. Δεν θα επιστρέψουμε στην «κανονικότητα» για πολύ καιρό

Κι αν οι προηγούμενες προβλέψεις δεν ακούγονται ιδιαίτερα αρνητικές, η επόμενη είναι λιγότερο θετική. Σύμφωνα με τον Γκέιτς, ακόμη κι αν το εμβόλιο καταφέρει να «σβήσει» πλήρως τον κορωνοϊό στις ΗΠΑ, ο κόσμος μας δεν θα επιστρέψει στην «κανονικότητα» μέχρι όλος ο κόσμος να νικήσει την ασθένεια.

«Θα υπάρξει μία φάση όπου μπορεί στις ΗΠΑ (σ.σ. ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα έχει προχωρήσει σε μαζικό εμβολιασμό) να έχουμε μειωμένα κρούσματα, ωστόσο, ο ιός θα είναι ακόμη εκεί έξω σε άλλες περιοχές του κόσμου, οπότε θα μπορούσε να υπάρξει μία αναζωπύρωση. Θεωρώ πως η πλειοψηφία του κόσμου θα έχει ιδιαίτερα συντηρητική συμπεριφορά, ειδικά αν έρχεται σε επαφή με μεγαλύτερους ανθρώπους», προβλέπει.  

Η πραγματική «κανονικότητα» θα επιστρέψει όταν όλες οι χώρες θέσουν υπό έλεγχο τον ιό.

7. Η… επόμενη πανδημία δεν θα είναι εξίσου «κακή»

Η γλυκόπικρη πρόβλεψη του Μπιλ Γκέιτς είναι πως η… επόμενη πανδημία (σ.σ. έχει ήδη προβλέψει πως σύντομα θα υπάρξει και νέα πανδημία) δεν θα είναι εξίσου «κακή». Ειδικότερα, όπως αναφέρει «ο κυριότερος λόγος που δεν θα έχει τόσο καταστροφικά αποτελέσματα είναι πως θα έχουμε ήδη προπονηθεί στην αντιμετώπισή της. Τα εργαλεία της καραντίνας, των μαζικών τεστ και άλλων αντίστοιχων πρακτικών θα είναι πλέον καλύτερα. Δεν θα είμαστε τόσο ηλίθιοι την επόμενη φορά», αναφέρει.


 


Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2020

Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020

Δήλωση Δημήτρη Κατσικάρη: Τα έργα προχωρούν με «ρυθμούς χελώνας»


 Δημήτρης Κατσικάρης

#Υποθαλάσσιος_Αγωγός_Αίγινας

. Χτυπάμε καμπανάκι κινδύνου για να μην καταλήξει σε «γεφύρι της Άρτας». Απαράδεκτη η οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση του έργου. 

 «Ένα εμβληματικό, πρωτότυπο και απολύτως απαραίτητο έργο ζωής για την Αίγινα, το οποίο η παράταξή μας και εγώ προσωπικά ως Αντιπεριφερειάρχης Νήσων ξεκινήσαμε το 2014 μετά από μεγάλη προετοιμασία και αγώνα, κινείται με «ρυθμούς χελώνας» αφού η πόντιση του αγωγού που ήταν προγραμματισμένη για τις αρχές Οκτωβρίου, ακόμη δεν έχει ξεκινήσει, και πλέον οδηγείται σε άγνωστη ημερομηνία και πάντως -με βάση τις καιρικές συνθήκες- το πιθανότερο είναι να ολοκληρωθεί την άνοιξη, με ότι αυτό συνεπάγεται για την συνολική πρόοδο του έργου.

Το αίτημα του αναδόχου για παράταση 2 ετών -μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2023- είναι απολύτως αποκαλυπτικό ότι η πορεία του έργου δεν πάει καθόλου καλά και ότι όλα τα χρονοδιαγράμματα έχουν ανατραπεί δραματικά.

Το γεγονός ότι η αρμόδια τεχνική υπηρεσία της Περιφέρειας εισηγήθηκε 1 χρόνο παράταση δεν μας δημιουργεί κανέναν εφησυχασμό, αντιθέτως ηχεί ως «καμπανάκι κινδύνου» για το έργο, δεδομένου του αιτήματος του αναδόχου για διπλάσιο χρόνο παράτασης.

Είναι σαφές ότι το έργο πρέπει να προχωρήσει άμεσα, χωρίς καμία περαιτέρω καθυστέρηση, χωρίς καμία περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση. 

Ήδη έχει εγκριθεί αποζημίωση για θετικές ζημιές, με επιπλέον καταβολή 1.532.000 ευρώ στον ανάδοχο (ζητούσε 3.690.000 ευρώ!-διεκδικεί το υπόλοιπο!) -απόφαση που αιτιολογημένα καταψήφισα στην Οικονομική Επιτροπή της 1ης/9ου/2020.

Με αυτά τα δεδομένα και επειδή η Αίγινα δεν μπορεί άλλο να περιμένει τον Αγωγό που «όλο έρχεται και ποτέ δεν φτάνει», διαφώνησα σήμερα με την εισήγηση για παράταση ενός έτους, αντιπροτείνοντας μικρότερη παράταση, μέσα στην οποία ο ανάδοχος μπορεί κατά την εκτίμησή μας να ολοκληρώσει το εμβληματικό αυτό έργο. 

Εντέλει, ψήφισα -και δόθηκε- 9 μήνες παράταση και σε κάθε περίπτωση δηλώνω ότι θεωρώ απολύτως απαράδεκτη οποιαδήποτε περαιτέρω απαίτηση αποζημιώσεων και ως μέλος της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής δεν θα δεχθώ καμία νέα οικονομική επιβάρυνση του έργου.

Η παράταξή μας και εγώ προσωπικά, καλούμε τη διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής να ασχοληθεί σοβαρά με την πορεία του έργου και την τεχνική υπηρεσία να ελέγχει καθημερινά την πρόοδο των εργασιών για να μην γίνει καταλήξει «γεφύρι της Άρτας».

Η Αίγινα, η Πρώτη Πρωτεύουσα, δικαιούται να έχει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα επάρκεια και ποιότητα νερού και έτσι να σταματήσει επιτέλους το «πάρτι» μεταφοράς νερού που μας προσβάλλει όλους».

Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2020

Τα ηλεκτρικά πατίνια στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας


 άρθρο του Σωτήρη Γιαννόπουλου

Στην χώρα μας  τα τελευταία χρόνια κινούνται πολλά ηλεκτρικά πατίνια , τροχοσανίδες κ.α. σε κάθε δρόμο , σε πλατεία , σε πεζοδρόμους. Οι οδηγοί είναι

κυρίως παιδιά και πολλές φορές είμαστε μάρτυρες ατυχημάτων ηλεκτρικών πατινιών είτε με άλλο όχημα είτε με πεζό, αλλά ακόμα και παρασύρσεων πεζών πάνω σε πλατείες. 

Στην συνέχεια σας παραθέτω την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όπου ο νομοθέτης ενσωματώνει οδηγίες χρήσης για κάθε Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα (ΕΠΗΟ) αλλά και Κυρώσεις . Η ανεξέλεγκτη μετακίνηση με τα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να σταματήσει και να οριοθετηθεί. 

Τροποποιείται ο Κώδικας Oδικής Κυκλοφορίας και  ενσωματώνονται κυρώσεις που κυμαίνονται από 20 έως 300 ευρώ διοικητικού προστίμου, όπως προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών για τους χρήστες των οχημάτων μικροκινητικότητας, όπως είναι τα ηλεκτρικά πατίνια, τα τροχοπέδιλα (rollers) , οι τροχοσανίδες (skate boards)  και τα αυτοεξισορροπούμενα οχήματα ( Segway). Το νομοσχέδιο που αφορά τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα- Μικροκινητικότητα σε δημόσια διαβούλευση, και έληξε στις 4 Δεκεμβρίου. 

Συγκεκριμένα , σύμφωνα με το σχέδιο Νόμου , κάθε Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα (ΕΠΗΟ), θα εντάσσεται σε μία εκ των δύο βασικών κατηγοριών, ανάλογα με την ταχύτητα που αυτό θα μπορεί να αναπτύσσει, σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές του  κατασκευαστή του.  Θα υπάρχουν τα οχήματα που η μέγιστη σχεδιαστική (κατασκευαστή) ταχύτητά τους δεν θα υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, τα οποία θα κυκλοφορούν όπως οι  πεζοί και από την άλλη τα οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, αλλά δεν θα  ξεπερνά τα 25 χλμ/ώρα, και τα οποία θα κυκλοφορούν όπως τα ποδήλατα. 


Για όλα τα ΕΠΗΟ της μικροκινητικότητας ορίζεται ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα τροποποιώντας το άρθρο 20 του ΚΟΚ, ενώ θα απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε δρόμους όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.  Δηλαδή δεν επιτρέπεται η οδήγησή τους εκτός κατοικημένης περιοχής.  

Σε περίπτωση παραβίασης του ορίου ταχύτητας, ο οδηγός θα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ, ενώ όποιος το θέτει σε κυκλοφορία (εταιρείες εισαγωγής]) θα πληρώνει πρόστιμο 100 ευρώ. Σε οδηγό ΕΠΗΟ, ο οποίος υπερβαίνει τα 35 χλμ/ώρα το πρόστιμο αυξάνεται  στα 100 ευρώ .

Σημαντική τροπολογία στο σχέδιο Νόμου είναι τα  όρια ηλικίας  για την οδήγηση ενός ηλεκτρικού πατινιού. Ορίζεται στα 12 χρόνια για την οδήγηση των ΕΠΗΟ με ανώτατη του κατασκευαστή ταχύτητα τα 6 χιλ/ώρα  και για την οδήγηση μοτοποδηλάτου με ανώτατη εκ κατασκευής ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, τα 15 χρόνια. Σε ό,τι αφορά την οδήγηση ποδηλάτου από παιδιά που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων, ορίζεται ότι θα πρέπει να συνοδεύονται υποχρεωτικά από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών. Επίσης, οι οδηγοί πατινιών από 12 ετών και πάνω, θα πρέπει να έχουν μαζί τους αστυνομική ταυτότητα, διαφορετικά θα τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 20 ευρώ. 

Η χρήση κράνους για τους χρήστες ποδηλάτων και πατινιών συστήνεται αλλά δεν γίνεται υποχρεωτική, καθώς όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, «οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ συστήνεται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο». Τη νύκτα, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να φορούν αντανακλαστικό εξοπλισμό ορατό από όλες τις κατευθύνσεις, ενώ τα πατίνια και τα υπόλοιπα οχήματα μικροκινητικότητας, επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με σύστημα τροχοπέδησης, με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα κόκκινο φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, καθώς και με έναν ανακλαστήρα σε κάθε πλευρά.

Ακόμα, απαγορεύεται οι οδηγοί να φορούν ακουστικά συνδεδεμένα ενσύρματα με ηχητικές συσκευές (επιτρέπονται ακουστικά με ασύρματη σύνδεση), καθώς επίσης η χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει εάν δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.

Ελπίζω πλέον οι γονείς να αγοράσουν το κατάλληλο ΕΠΗΟ ανάλογα με την ηλικία των παιδιών τους και να κατανοήσουν τους κινδύνους στο οδικό δίκτυο. 

 Σωτήρης Γιαννόπουλος

Εθελοντής φορέων για την  βιώσιμη αστική κινητικότητα και την  βιώσιμη ανάπτυξη 

 πηγή : http://www.opengov.gr/yme/?p=4589

Ο κύριος Γιαννόπουλος είχε κάνει ομιλία το 2019 για οδική συμπεριφορά των παιδιών στο Γυμνάσιο Μεσαγρού . 

Τα έξοδα της μετακίνησης του είχαν καλυφθεί από την ευγενική χορηγία της εταιρείας ΕΥΡΟΔΟΜΙΚΗ ΑΙΓΙΝΑΣ.





Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020

ΠΙΚΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΣΙΚΑΡΗ - ΠΙΚΡΗ ΔΙΚΑΙΩΣΗ

  


του Νίκου Οικονόμου 

Ο Δημήτρης Κατσικάρης πρώην Ατιπεριφερειαρχής Νήσων και νυν περιφερειακός σύμβουλος εκλεγμένος με την περιφερειακή Παράταξη Αττική μπορούμε μπροστά του Γιάννη Σγουρού ανάρτησε στον προσωπικό λογαριασμό του στο FACEBOOK   την κάτωθι δήλωση:

" #Υποθαλάσσιος_Αγωγός_Αίγινας

Δύο χρόνια παράταση για να ολοκληρώσει το έργο, ζητάει η εταιρεία από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας!

#Διαφωνώ -Είναι μεγάλο διάστημα "


Συμπληρωματικά σχολιάζει ο κύριος Χατζηπέρος  χρησιμοποιωντας την λέξη Τραγικό.

Το έχω πει , το έχω γράψει, θα το ξαναγράψω άλλη μια φορά .

Οι πολίτες της Αίγινας οφείλουν πολλά στους προηγούμενους Περιφερειάρχες τον κο Γιάννη Σγουρό και την κα Ρένα Δούρου καθώς και στους Αντιπεριφερειάρχες Νήσων τον Δημήτρης Κατσικάρη  και τον  Τάκης Χατζηπέρο   

Μεγάλη ήταν η συμβολή  του υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοϊδη . Το μυστικό όλο ήταν το ΦΕΚ που έδινε την δυνατότητα υλοποίησης του έργου  του υποθαλάσσιου αγωγού μέσω  μελέτης κατασκευής. Προς ενημέρωση για να γίνει ένα έργο πρώτα δημοπρατείται η μελέτη και μετά γίνεται η δημοπράτηση του έργου , συνεπώς εδώ κερδήθηκε πολύτιμος χρόνος. Φυσικά δεν παραγνωρίζω τον διαρκή  αγώνα και τρέξιμο του πρώην δημάρχου Σάκη Σακκιώτη μέχρι και την τελευταία μέρα της θητείας του για την υλοποίηση του υποθαλάσσιου. Δεν σταμάτησε ούτε όταν τελείωσε η θητεία του, ήταν δίπλα στον επόμενο δήμαρχο Δημήτρη Μούρτζη και τον βοήθησε όπου χρειαζόταν . Ο τέως δήμαρχος Δημήτρης Μούρτζης ο οποίος αγωνίστηκε με πάθος για την υλοποίηση του αγωγού (ήταν όνειρο ζωής για αυτόν δυστυχώς για αυτόν κορδέλα δεν θα κόψει). Οι δύο προηγούμενοι δήμαρχοι μπορεί να έχασαν το στοίχημα της καθημερινότητας ΑΛΛΑ για τον αγωγό και για τα μεγάλα έργα έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό, αυτό οφείλουμε να τους το αναγνωρίσουμε. Τελευταίο άφησα ένα άλλο  τέως δήμαρχο τον Παναγιώτη Κουκούλη του αναγνωρίζω το εξής την κατάτμηση του έργου ή πιο σωστά τον διαχωρισμό του έργου σε τρία υποέργα που κύριο στόχο είχαν την εύρεση χρηματοδότησης ανά υποέργο . Θεώρησε πως ένα έργο  είναι ο υποθαλάσσιος αγωγός άλλο έργο τα Χερσαία δηλαδή η σύνδεση των δεξαμενών με την κεντρική δεξαμενή και άλλο έργο η αλλαγή του δικτύου ύδρευσης . Με αυτό τον τρόπο πίστευε πως θα βρει σταδιακά χρηματοδότηση ανά έργο μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Μια σημαντική σημείωση τους προαναφερόμενους περιφερειάρχες δεν τους έχω ψηφίσει , δεν υπήρξα ποτέ μου υποστηρικτής τους .

Μας έφαγαν οι κομματικές πεποιθήσεις και οι παρωπίδες . Αυτά πλέον για εμένα αλλάζουν   την ώρα της κάλπης θα ψηφίζω αυτούς που προσφέρουν  και υπηρετούν και όχι αυτούς που εξυπηρετούν.

Στο σήμερα θα ξεκινήσω με μιά μικρή ιστορία, ένα μικρό διάλογο,  το καλοκαίρι του 2019  είχαν τελειώσει οι δημοτικές εκλογές και με ρωτάει ο φίλος μου ο Γιώργος .

- πως το βλέπεις θα τελειώσει του χρόνου ο αγωγός ;του απαντώ 

-κράτα μικρό καλάθι 

 Μετά από λίγο καιρό μου κάνει καινούργια ερώτηση πιο εμπλουτισμένη.

- Σφαίρα τα πάει ο δήμαρχος ο καλύτερος που έχει περάσει καθαρίζει την πόλη βάζει μια τάξη νέα πνοή του χρόνου θα συνδεθεί και αγωγός για είκοσι χρόνια δήμαρχος . Πως τον βλέπεις το θέμα του αγωγού;

Ξανααπαντάω

- Κράτα μικρό καλάθι . Άκου λοιπόν την δική μου πρόβλεψη καλοκαίρι του '22 και βλέπουμε Αν θέλεις βάζω  στοίχημα ένα καφέ έτσι για να έχουμε να λέμε.

- Πως το ξέρεις; με ρώτησε 

- Μην βιάζεσαι όλα στην ώρα τους , πάντως για να σε διευκολύνω αν ήμουν επιχειρηματίας εν μέσω κορονοΐου δεν θα έκανα επένδυση αν πρωτίστως δεν ήμουν σίγουρος ότι θα έχω δουλειά για τα επόμενα δύο χρόνια , διαφωνείς με αυτό που λέω; τον ρώτησα 

- Τι εννοείς γέροντα ; μου είπε

Απάντησα με ένα χαμόγελο.

Ο διάλογος δεν είναι φανταστικός είναι πραγματικός. Το γράφω για να δείξω ότι παρακολουθώ όλες τις εξελίξεις καθώς και τις   ενέργειες που γίνονται σε ότι  αφορούν τα δημοτικά δρώμενα (θέματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης γενικά), ο κάθε άνθρωπος με τα χόμπι του άλλος έχει το κυνήγι ή τον αθλητισμό εγώ έχω τα δρώμενα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ειδικά αυτά που αφορούν την Αίγινα. 

Για την πρόβλεψη μου νιώθω μια πολύ πικρή δικαίωση δεν με ικανοποιεί ήθελα να μην βγώ αληθινός αλλά δυστυχώς βγήκα. 

Την Τρίτη ο ανάδοχος του έργου παίρνει μια παράταση  για την ολοκλήρωση του έργου για ένα χρόνο ενώ έχει ζητήσει δύο χρόνια . Κάτι πάρα πολύ σημαντικό είναι ότι το κόστος του αγωγού αυξήθηκε κατά 1.500.000 ευρώ. Αρχικά ο ανάδοχος είχε ζητήσει 3.000.000 ευρώ. Ενημερωτικά στην οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής ο Δημήτρης Κατσικάρης μειοψήφισε θεωρώντας ότι το ποσό είναι υπερβολικό .

Το ταξίδι του υποθαλάσσιου αγωγού από Σαλαμίνα προς Αίγινα μοιάζει με το ταξίδι του Οδυσσέα προς την Ιθάκη έχουμε να δούμε πολλά επεισόδια.

Ευχή όλων μας είναι η πραγματοποίηση του , ευτυχώς στην οικονομική επιτροπή της περιφέρειας είναι ο Δημήτρης Κατσικάρης ένας άνθρωπος που αγωνίστηκε για αυτό το έργο και αγαπάει το νησί . Πιστεύω πως δεν θα μείνει άπραγος .

Εν κατακλείδι την Τρίτη  ο ανάδοχος παίρνει παράταση από την οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας για ένα χρόνο δηλαδή για το τέλος του 2021 . Ο ανάδοχος όμως ζητάει δύο χρόνια παράταση.

Τι σημαίνει η παράταση που ζητάει ο εργολάβος ;

Πολύ απλά επειδή γνωρίζει ότι το έργο δεν μπορεί να το παραδώσει νωρίτερα από δύο χρόνια πρακτικά σημαίνει ότι έχει μεγάλες πιθανότητες να πάρει παράταση για ένα επιπλέον χρόνο . Τουτέστιν  το έργο του υποθαλάσσιου  , στην καλύτερη περίπτωση , θα ολοκληρωθεί  τον Μάρτιο του 2023. Μέχρι  τότε έχετε γειά βρυσούλες - συγνώμη παρασύρθηκα - το νερό θα έρχεται με την υδροφόρα .  


Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2020

ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΒΟΜΒΑ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΪΛΛΗ, ΕΠΙΤΙΜΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ, ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΦΙΛΟΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ.


Το πλήρες άρθρο του κ. Μιχάλη Μαΐλλη στην Καθημερινή της 8ης Δεκεμβρίου 2020 έχει ως εξής:

Από 18 χρόνων οι σχέσεις μου με τη Γερμανία υπήρξαν στενές και καθοριστικές. Σπουδές, εργασία ως μηχανικός σε γερμανικά εργοστάσια και αργότερα συνεχής και αδιάκοπη επιχειρηματική συνεργασία. Από τη 10ετία του ’80 διετέλεσα μέλος του Ελληνογερμανικού Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου, όπου τα τελευταία 12 χρόνια ήμουν πρόεδρος. (Να σημειώσω ότι και ο παππούς μου ήταν ιδρυτικό μέλος του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου στο Βερολίνο το 1924.)

Ως πρόεδρος αφιέρωσα πραγματικά πολύ χρόνο και προσπάθεια στο να βοηθήσω και να προάγω τις ελληνογερμανικές σχέσεις, και πέρα από τις στενές εμπορικές και οικονομικές. Στα δύσκολα χρόνια των μνημονίων, το επιμελητήριο έδωσε μάχη όχι μόνο για να βοηθηθεί και να διασωθεί η ελληνική οικονομία, αλλά και για να εξομαλυνθεί το κλίμα που, τόσο στα μέσα ενημέρωσης σε Ελλάδα και Γερμανία όσο και στην κοινή γνώμη των δύο χώρων, είχε οξυνθεί σε επικίνδυνο και ακραίο σημείο, θέτοντας σε δοκιμασία την ιστορική τους σχέση.

Ολοι στο Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο πιστέψαμε βαθιά και πάντα πιστεύουμε στο ευρωπαϊκό όραμα και στις ευρωπαϊκές αξίες. Σήμερα διακατέχομαι από έντονη απογοήτευση, αλλά και θυμό, και δεν είμαι ο μόνος. Αισθάνομαι προσωπικά προδομένος διαπιστώνοντας με έκπληξη ότι η φίλη Γερμανία προτάσσει τα στενά οικονομικά και εμπορικά συμφέροντά της πάνω από όλα.

Θεωρώ αδιανόητο στη σημερινή παράφορη και συνεχή παραβίαση που δέχεται η Ελλάδα, κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στα κυριαρχικά δικαιώματά της από την Τουρκία, η Γερμανία, ηγετική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, να σφυρίζει αδιάφορα, να μην παίρνει ξεκάθαρη θέση, αλλά ακόμα και να εξοπλίζει τον επιτιθέμενο.

Με μεγάλη μου λύπη και ως συμβολική πράξη, μετά τρεις δεκαετίες, υπέβαλα σήμερα στο Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο την παραίτησή μου.

Τι είναι τα ΣΒΑΚ

 Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.) είναι ένα στρατηγικό σχέδιο το οποίο βασίζεται σε υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη αρχές όπως είναι η συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες αποφάσεων, η ολιστική προσέγγιση στην άσκηση πολιτικής καθώς και η συνεχής αξιολόγηση των παρεμβάσεων. Βασικό κριτήριο για την εκπόνηση του σχεδίου είναι η ικανοποίηση των υφιστάμενων και των μελλοντικών αναγκών μετακίνησης προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής στα αστικά κέντρα.

Τα ΣΒΑΚ διαφοροποιούνται από τις συνήθεις μελέτες μακροχρόνιου ή βραχυχρόνιου συγκοινωνιακού σχεδιασμού αλλά και τις μελέτες διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης. Οι σημαντικότερες διαφορές των ΣΒΑΚ από τις άλλες μελέτες είναι κατά βάση οι ακόλουθες:

  1. Επικεντρώνονται στον άνθρωπο και όχι στην κυκλοφορία των οχημάτων
  2. Ο βασικός τους στόχος είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας και ποιότητας ζωής αντί της βελτίωσης της χωρητικότητας του οδικού δικτύου για την διευκόλυνση της κυκλοφοριακής ροής
  3. Προϋποθέτουν προσεγγίσεις ενιαίου σχεδιασμού (μεταφορών, χρήσεων γης, περιβάλλοντος, κοινωνικής συνοχής, κλπ) και όχι μόνο θεματική προσέγγιση
  4. Βασίζονται σε διεπιστημονική προσέγγιση με συμμετοχή επιστημόνων πολλών ειδικοτήτων
  5. Δεν περιορίζονται από διοικητικά όρια περιοχών αλλά εκτείνονται γεωγραφικά με βάση λειτουργικά κριτήρια
  6. Προϋποθέτουν την συνεχή αξιολόγηση των επιπτώσεων των διαφόρων παρεμβάσεων και τη διαμόρφωση μιας διαδικασίας μάθησης και βελτίωσης
  7. Βασίζονται στη συμμετοχική διαδικασία όλων των εμπλεκομένων φορέων καθώς και άλλων άμεσα ενδιαφερομένων οργανισμών και όχι μόνο στη συμμετοχή του επισπεύδοντος φορέα.

Η εκπόνηση ενός ΣΒΑΚ για μία πόλη αναμένεται να αποφέρει πολλαπλά οφέλη όπως: καλύτερες συνθήκες προσβασιμότητας στα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, βελτίωση της ασφάλειας στις μετακινήσεις, μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας, αύξηση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας στη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών και ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος.

Τα ΣΒΑΚ θα αποτελούν τόσο στην τρέχουσα περίοδο όσο και στο άμεσο μέλλον αναπόσπαστο εργαλείο των φορέων τοπικής και της περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, καθώς και των άλλων εμπλεκομένων φορέων για την στρατηγική αντιμετώπιση των θεμάτων βιώσιμης κινητικότητας και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών.

Τα ΣΒΑΚ είναι μια στοχευμένη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επίτευξη του στόχου της Βιώσιμης Κινητικότητας και Ανάπτυξης εν γένει. Η Ευρωπαϊκή πολιτική υπέρ των ΣΒΑΚ απορρέει από τα εξής τρία γεγονότα (κατά χρονολογική σειρά):

2009: Το Σχέδιο Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αστική κινητικότητα, πρότεινε την επιτάχυνση των ενεργειών ανάπτυξης ΣΒΑΚ
2010: Το συμβούλιο της Ευρωπαϊκής ένωσης, ρητά υποστήριξε την ανάπτυξη ΣΒΑΚ
2011: Η Λευκή Βίβλος των Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρει ότι «οι πόλεις πάνω από ένα συγκεκριμένο πληθυσμιακό όριο θα πρέπει να ενθαρρύνονται να αναπτύσσουν ΣΒΑΚ»
Ειδικά η Λευκή Βίβλος του 2011, προτείνει την εξέταση της δυνατότητας θέσπισης των ΣΒΑΚ ως υποχρεωτική προσέγγιση για πόλεις ενός ορισμένου μεγέθους (> 100.000 κατοίκους), σύμφωνα με τα εθνικά πρότυπα και με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ.

Σύμφωνα με τα παραπάνω και με βάση τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και τις επικρατούσες τάσεις που διαμορφώνονται στην Ε.Ε και στα κράτη μέλη της η ύπαρξη ΣΒΑΚ σε μια αστική ή μητροπολιτική περιοχή αλλά και σε μία περιφέρεια, θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων και έργων με συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διαφόρων ταμείων της. Στο πλαίσιο αυτό η εκπόνηση ΣΒΑΚ θα καταστεί στα αμέσως επόμενα χρόνια υποχρεωτική αλλά και αναγκαία προκειμένου οι ΟΤΑ να μπορούν να απορροφούν οικονομικούς πόρους για την υλοποίηση του προγράμματός τους. Θα απαιτείται δηλαδή η ύπαρξη ολοκληρωμένου και εγκεκριμένου σχεδίου που θα αντιμετωπίζει κατά ενιαίο τρόπο όλα τα ζητήματα που αφορούν την κινητικότητα των προσώπων, τη αλληλεπίδραση με τις χρήσεις γης και τον αστικό χώρο, τις επιπτώσεις στη οικονομία και την κοινωνία, την απασχόληση κλπ.