Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2014

Η νέα «μοιρασιά» των εργολάβων στα... απορρίμματα!


Στη μάχη για τη διεκδίκηση μιας πίτας που συνολικά αναμένεται να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ έχουν ήδη ριχτεί οι ισχυροί εγχώριοι όμιλοι, που σε μεγάλο βαθμό σχετίζονται με τους τομείς των υποδομών-κατασκευών. Ο λόγος για τη μεγάλη μπίζνα της διαχείρισης των απορριμμάτων, με τους εργολάβους να παίζουν πρωτεύοντα ρόλο και να είναι αυτοί που χτυπάνε τα πολυετή «11 χρυσά συμβόλαια» που κρύβονται στα «σκουπίδια», σε περιφέρεια και Αθήνα. Οι όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Τέρνα Ενεργειακή, J&P ΑΒΑΞ, Intrakat, μέσω θυγατρικών και συνεργασιών με εγχώρια ή ξένα σχήματα, πλέον σαρώνουν και στον τομέα της κατασκευής και εκμετάλλευσης των εργοστασίων διαχείρισης αποβλήτων, αρχικά ανά την Ελλάδα, ενδεχομένως και στην Αττική σε επόμενη φάση.

Απ’ ό,τι φαίνεται, μετά τους αυτοκινητόδρομους, τις συμβάσεις παραχώρησης και τους διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ, πλέον οι μεγαλοκατασκευαστές έχουν επιδοθεί και σε μια άλλου είδους άτυπη «μοιρασιά», αυτή τη φορά στα απορρίμματα.  Έτσι λένε στην πιάτσα βλέποντας μέχρι τώρα τους διαγωνισμούς που έχουν ήδη βγει τελευταία να καταλήγουν κάθε φορά σε διαφορετικό μέλος του εγχώριου εργοληπτικού, και όχι μόνο, τραστ. Το καλοκαίρι η Τέρνα Ενεργειακή είχε κερδίσει τον διαγωνισμό για τα έργα στην Αχαΐα, ενώ είχε αποκλειστεί από το έργο της δυτικής Μακεδονίας, στο οποίο επικράτησε τελικά η εταιρεία  Άκτωρ-Ηλέκτωρ (ομίλου Ελλάκτωρ). Ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, στην κοινοπραξία της Intrakat (μαζί με Αρχιρόδον-Envitec) φέρεται να καταλήγει ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη υποδομών ολοκληρωμένης επεξεργασίας αποβλήτων στις Σέρρες.

Αν επιβεβαιωθούν οι φήμες, αυτό σημαίνει ότι για την ώρα δεν έχει κερδίσει κάποιον από τους σχετικούς διαγωνισμούς εσχάτως η J&P ΑΒΑΞ (που χτυπάει τα έργα με την εταιρεία Μεσόγειος, συμφερόντων Λασκαρίδη και Λάτση), αλλά όπως λέγεται στην αγορά, «έχουμε ακόμα μπροστά μας και άλλους διαγωνισμούς, όπως στην Ηλεία, στην  Ήπειρο κ.α., ενώ μην ξεχνάμε και τα τέσσερα μεγάλα projects στην Αττική». Προφανώς υπάρχουν τα περιθώρια για να… κλείσει η τετράδα και να προχωρήσει η διανομή των διαγωνισμών σε όλα τα μέλη της.

Σε κάθε περίπτωση, πέρα από τα περιφερειακά εργοστάσια, η μητέρα των μαχών θα δοθεί στην Αττική και στα 4 projects που πρόκειται να υλοποιηθούν σε Γραμματικό, Κερατέα, Λιόσια και Φυλή. Οι εργολάβοι αναμένεται να κοντραριστούν για τις 4 μονάδες-φιλέτα της Αττικής, οι οποίες θα επεξεργαστούν τον μεγαλύτερο όγκο αποβλήτων. Και αναμφίβολα Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ και Intrakat θα δώσουν τα ρέστα τους για τις μεγάλες συμβάσεις, με τη ΜΕΤΚΑ και τον όμιλο Κοπελούζου να προσπαθούν να μπούνε σφήνα στις διαθέσεις τους.

Και σημειώνεται ότι έχουμε να κάνουμε με παραχωρήσεις πολλών ετών, με πόρους από το ΕΣΠΑ, με δεδηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσουν αυτά τα έργα τύπου ΣΔΙΤ, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος επιβολής μεγάλων προστίμων από την Ε.Ε., αν και για την ώρα είναι ένα ερώτημα κατά πόσον οι τράπεζες θα συνδράμουν χρηματοδοτικά τις επιχειρήσεις όσον αφορά στο «ιδιωτικό σκέλος» συνεισφοράς. Ωστόσο, αυτό που μένει είναι ότι και στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων κυριαρχούν οι γνωστοί κατασκευαστικοί όμιλοι, οι μόνοι που έμειναν ζωντανοί και πανίσχυροι στο παιχνίδι των υποδομών, αφού πρώτα όμως με τις τακτικές τους «τελείωσαν» τον ανταγωνισμό, σάρωσαν τα έργα, πήραν δισεκατομμύρια από το Δημόσιο και άνοιξαν τις «πόρτες των τραπεζών»

http://www.axiaplus.gr/article/57185/h-nea-moirasia-twn-ergolabwn-sta-aporrimmata/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου