MENU

style> #navcontainer {float:left;width:100%;background:#transpartent;line-height:normal;} ul#navlist {margin:0;padding:0;list-style-type:none;white-space:nowrap;} ul#navlist li {float:left;font:bold 13px Arial;margin:0;padding:5px 0 5px 0;background:#333;border-top:1px solid #FBBB22;border-bottom:1px solid #FBBB22;} #navlist a, #navlist a:link {margin:0;padding:5px;color:#FFF;border-right: 1px solid #FBBB22;text-decoration:none;} ul#navlist li#active {color:#FFFF00;background:#105105;} #navlist a:hover {color:#FFFF00;background:#740777;}

Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Τουρισμός: Ο «σουλτάνος» Ερντογάν μας έβαλε τα γυαλιά


Dr. Money

Μια έξυπνη πολιτική προσέλκυσης τουριστών πολυτελείας έχει αναπτύξει η Τουρκία επί Ερντογάν την τελευταία 10ετία, που έχει περάσει απαρατήρητη από πολλούς.

Οι γνωρίζοντες αναφέρουν ότι η γείτων έχει βάλει στο στόχαστρο συγκεκριμένες ξένες αγορές για την προσέλκυση τουριστών με μεγάλα βαλάντια.

Όμως, δεν πάει στον βρόντο, ούτε βασίζεται αποκλειστικά στη διαφήμιση και στην παρουσία σε διεθνείς τουριστικές εκδηλώσεις.

Έχει κάνει κάτι πιο έξυπνο μέσω Τούρκων επιχειρηματιών στις συγκεκριμένες χώρες, π.χ. στη Βρετανία.

Έχει αποκτήσει μέσω αυτών συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο συγκεκριμένων τουρ οπερέιτορ που έχουν πελάτες με υψηλά εισοδήματα.

Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να διοχετεύσει ευκολότερα αυτούς τους ανθρώπους σε πολυτελή θέρετρα της Τουρκίας για διακοπές.

Δεν είναι τυχαίο ότι τουρκικά συμφέροντα με έδρα το Λονδίνο φέρονται να έχουν επίσης συμμετοχή σ' έναν από τους τρεις μεγαλύτερους τουρ οπερέιτορ της Ρωσίας με παρουσία στην Ελλάδα μέσω διαχείρισης ξενοδοχείων.

Η Ελλάδα δεν ακολουθεί παρόμοιες τακτικές παρότι έχει π.χ. έναν μικρό τουρ οπερέιτορ στη Βρετανία που εξειδικεύεται στην αποστολή τουριστών στην Ελλάδα και στην Κύπρο.

Φυσικά, η Τουρκία μπορεί να ποντάρει επίσης στις Τουρκικές Αερογραμμές που έχουν αναπτυχθεί ταχέως τα τελευταία χρόνια, βοηθώντας την τουριστική της ανάπτυξη.

Μεγάλη ανάπτυξη γνωρίζει επίσης η Πήγασος Αερογραμμές, τουρκογερμανικών συμφερόντων, που έχει παραγγείλει κάπου 100 αεροσκάφη, όπως μας λένε.

Τι έχει να αντιπαρατάξει η Ελλάδα απέναντι σ' όλα αυτά; Μια σημαντική αύξηση των διεθνών αφίξεων.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο αριθμός των αφίξεων εξωτερικού θα φθάσει τα 20,5 εκατ. φέτος έναντι 19,5 εκατ. της προηγούμενης εκτίμησης, χωρίς να συνυπολογίζονται οι αφίξεις κρουαζιέρας.

Οι συνολικές αφίξεις από το εξωτερικό θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 21 εκατ. φέτος από 17,9 εκατ. πέρυσι και 15,5 εκατ. το 2012 αν επιβεβαιωθούν τα προσωρινά στοιχεία της ΤτΕ ΕΛΛ -0,84% για επιπλέον οδικές και ακτοπλοϊκές αφίξεις το διάστημα Ιουλίου – Αυγούστου.

Επιπλέον άνοδο εμφανίζουν οι αφίξεις κρουαζιέρας έναντι πρότερης πρόβλεψης για αμετάβλητο αριθμό στα 2,2 εκατ. του 2013.

Όμως, τα στοιχεία της ΤτΕ ΕΛΛ -0,84% δείχνουν επίσης κάμψη της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη την ίδια περίοδο που ο αριθμός των ξένων τουριστών σημειώνει διψήφια αύξηση.

Συγκεκριμένα, η δαπάνη ανά ταξίδι μη κατοίκων στην Ελλάδα ανερχόταν σε 616,5 ευρώ το διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου έναντι 675 ευρώ περίπου πέρυσι και 674 ευρώ το 2012.

Η εξέλιξη δεν είναι ευχάριστη παρότι τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν.

Ούτε εξηγείται από το γεγονός ότι η μέση δαπάνη των ξένων επισκεπτών που αφικνούνται οδικώς ή μέσω κρουαζιέρας είναι χαμηλότερη των υπολοίπων αφού το μερίδιο αγοράς των συγκεκριμένων τουριστών στο σύνολο δεν πρέπει να έχει αυξηθεί.

Η εξήγηση είναι απλή.

Η Ελλάδα αδυνατεί να προσελκύσει τουρίστες πολυτελείας που δαπανούν πολλαπλάσια λεφτά σε σχέση με τους τυπικούς τουρίστες.

Κι αυτό παρότι αυξήθηκαν τα ξενοδοχεία πολυτελείας εν μέσω κρίσης την τετραετία 2010-2013.

Από 312 μονάδες το 2010 αυξήθηκαν σε 361 το 2013 και από 102.429 κλίνες το 2010 σε 117.555 κλίνες το 2013 σύμφωνα με το ΚΕΠΕ.

Οι σύγχρονες υποδομές θεωρούνται απαραίτητες για την προσέλκυση τουριστών με υψηλά εισοδήματα και τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι τους.

Δεν είναι τυχαίο ότι η μέση ενδεικτική τιμή διανυκτέρευσης κατ' άτομο σε κλασικό τουριστικό κατάλυμα ήταν κοντά στα 50 ευρώ την περίοδο 2011-2014 έναντι 450 ευρώ σε τουριστικές επαύλεις και 250 ευρώ σε μηχανοκίνητα γιοτ σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος που επικαλείται έκθεση του ΚΕΠΕ.

Η βελτίωση των υποδομών όπως τα αεροδρόμια, τα λιμάνια και η ανάπτυξη άλλων μορφών τουρισμού, π.χ. ιατρικός κ.τ.λ. κι η φιλοξενία μεγάλων εκδηλώσεων (mega events) είναι παράγοντες εκ των ουκ άνευ.

Όμως, χρειάζεται να υπάρχουν κάποιοι που θα φέρουν τους τουρίστες πολυτελείας στην Ελλάδα και ο ευκολότερος τρόπος για να το κάνουν είναι να τους έχουν ήδη πελάτες.

Η Τουρκία μπορεί να διδάξει πολλά στους Έλληνες γι' αυτό το θέμα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου