Τα πάθη της ιστορίας στη Μέση Εκπαίδευση μας είναι γνωστά από ετών. Για «λογιστικούς» λόγους, το μάθημα δεν διδάσκεται από του πτυχιούχους των τμημάτων Ιστορίας, ούτε καν από πτυχιούχους τμημάτων Φιλολογίας ή Φιλοσοφίας. Θεολόγοι, Νομικοί, Πολιτικοί Επιστήμονες, Γυμναστές και πτυχιούχοι ξένων φιλολογιών συμπληρώνουν το πρόγραμμά τους με την Ιστορία, που κρίνεται ως «εύκολη υπόθεση» για όλους τους εκπαιδευτικούς, αφού προσλαμβάνεται ως μια άκριτη αναπαραγωγή γνώσεων.
Οι συνέπειες της επιλογής αυτής είναι γνωστές. Η αρνητική στάση των μαθητών για την Ιστορία είναι καταγεγραμμένη. Η βασικότερη όμως είναι πως οι υποψήφιοι φιλόλογοι και ιστορικοί προτιμούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία να εξεταστούν πανελληνίως στη Βιολογία, ως επιλεγόμενο μάθημα Γενικής Παιδείας, αντί για την Ιστορία∙ και η δυνατότητα αυτή τους παρέχεται επισήμως. Εισέρχονται τελικά στα τμήματα Ιστορίας με μοναδικό εφόδιο την αποστηθισμένη γνώση μερικών δεκάδων σελίδων, σπαραγμάτων της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας.
Από την άποψη αυτή η ευρέως φημολογούμενη επίσημη αφαίρεση της Ιστορίας από τις αναθέσεις των Φιλολόγων ΠΕ2, τουλάχιστον ένα τρίτο των οποίων είναι ιστορικής ειδίκευσης, αποτελεί φυσική εξέλιξη. Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας των καθηγητών της Μέσης επιδεινώνει το «λογιστικό» πρόβλημα και η Ιστορία είναι και πάλι η βολικότερη θεραπαινίδα.
Όμως αυτή τη φορά οι συνέπειες θα είναι σοβαρότερες. Ουσιαστικά οι πολυπληθείς πτυχιούχοι των τμημάτων Ιστορίας θα έχουν απολέσει και επισήμως τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Παραδόξως όμως θα κρίνονται κατάλληλοι να διδάξουν μόνον ό,τι δευτερευόντως έχουν διδαχθεί στα ΑΕΙ, δηλαδή Λατινικά, Αρχαία και Νέα Ελληνικά.
Δυστυχώς η επιστήμη μας είναι απροστάτευτη. Όχι μόνον αυτοτιτλοφορείται ιστορικός όποιος θέλει, αλλά και πλήθος ασχέτων τμημάτων των ΑΕΙ της χώρας χορηγούν αφειδώς διδακτορικά στην Ιστορία.
Ο παραλογισμός αυτός θα ολοκληρωθεί με την απαγόρευση διδασκαλίας της ιστορίας από ιστορικούς στη Μέση Εκπαίδευση. Τραγική ειρωνεία για μια χώρα όπου το ιστορικό διακύβευμα συζητιέται και αναλύεται καθημερινά, για ένα λαό που θεωρεί ότι έχει προνομιακή σχέση με την επιστήμη αυτή και κόπτεται για μια ενεργή ιστορική συνείδηση.
Το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μεριμνώντας και αγωνιώντας για το μέλλον των ιστορικών σπουδών, ζητεί από την πολιτεία η διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση να ανατίθεται αποκλειστικά ή/και κατ’ απόλυτη προτεραιότητα σε πτυχιούχους τμημάτων Ιστορίας, που ανήκουν στην κατηγορία «ΠΕ2 Φιλόλογοι», και, ως εκ τούτου, έχουν παρακολουθήσει κατά τη διάρκεια των σπουδών τους μαθήματα όλου του χρονικού φάσματος της επιστήμης αυτής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου